Kęstutis Bartkevičius: Projektų finansavimo sąlygų keitimas – kliūtis, stabdanti ES lėšų panaudojimą

50 views
DALINTIS

Bendraudamas su Mažeikių rajono ir kitų savivaldybių atstovais, labai dažnai girdžiu jų nusiskundimus, kad jie susiduria su dažnais ES finansuojamų priemonių sąlygų aprašų keitimais. Tai, be abejo, apsunkina savivaldybių darbą, nes, kaip teigia savivaldybių specialistai, vienoms priemonėms tenka rengti papildomus dokumentus, kitose priemonėse pasikeičia ir finansuojami darbai – ankstesniame apraše leidžiama ES lėšomis finansuoti kažkuriuos darbus, o po pakeitimo – jau nebegalima. Vėl tenka koreguoti paraišką, o kartais po aprašo pakeitimo net jos atsisakyti. Seimo frakcijos „Tvarka ir teisingumas“ susitikime su vidaus reikalų ministru Eimučiu Misiūnu uždaviau jam klausimą, kodėl keičiami priemonių finansavimo aprašai. Ši ministerija administruoja penkias savivaldai svarbias priemones.

Ministras pripažino, kad 2015 m. pabaigoje patvirtinti trijų priemonių finansavimo aprašai buvo keičiami vieną kartą – 2016 m. antroje pusėje. Pasak ministro, pakeitimai buvo susiję su tam tikrų nuostatų tikslinimu, kad ir pareiškėjui, ir vertintojui būtų kuo mažiau interpretavimo galimybių. Tai pat buvo įvesti tam tikri ribojimai – sporto infrastruktūros dydžių, perteklinės infrastruktūros kūrimui ir pan. Vidaus reikalų ministerijos teigimu, taip buvo sureaguota į tam tikrus galimus piktnaudžiavimus. Ministerijos atsiųstame paaiškinime teigiama, kad nė viename iš šių pakeitimų nebuvo nustatyta naujų prievolių pateikti papildomus dokumentus.

„Pereinamojo laikotarpio tikslinių teritorijų vystymo priemonių finansavimo aprašas buvo patvirtintas 2016 m. antroje pusėje ir buvo keistas 4 kartus. Keitimai buvo daromi siekiant palengvinanti pareiškėjo naštą: sumažinti alternatyvų, nagrinėjamų investicijų projekte skaičių, prailginti sąrašų sudarymo terminą, patikslinti rodiklių reikšmes“, – tvirtina ministerija.

Šiuo metu Vidaus reikalų ministerija rengia 3 pakeitimus:
1. Nustatomas trumpesnis sąrašų sudarymo ir paraiškų pateikimo terminas – reaguojant į nepakankamai spartų investavimą.
2. Tikslinamos (liberalizuojamos, praplečiamos) kai kurios nuostatos.
3. Įgyvendindama Vyriausybės prioritetinių priemonių planą, ministerija ketina artimiausiu metu pasiūlyti regionų plėtrai skirtas nepanaudotas ES lėšas nukreipti regionų unikalumui vystyti.

Žinoma, negalima nesutikti su ministro E. Misiūno teigimu, kad projektų finansavimo sąlygų aprašas, kaip ir bet koks kitas teisės aktas, yra „gyvas“ ir turi reaguoti į pasikeitusias aplinkybes, bet tai neturi būti stabdžiu savivaldybėms. Manau, reikalingas didesnis pasitikėjimas vietos politikais ir nereikia stengtis visur įžvelgti piktnaudžiavimą ar net nusikalstamas veikas.

Vidaus reikalų ministerijos administruojamų priemonių finansavimo aprašai, kaip teigia savivaldybių atstovai, keičiami dar pusiau su bėda. Sudėtingesnė situacija yra su Kultūros ir Švietimo ir mokslo ministerijomis. Jų ir dar Susisiekimo bei Sveikatos apsaugos ministerijų administruojamų regioninių priemonių projektų finansavimo sąlygų aprašai dar net nepatvirtinti. Laukiu šių ministerijų paaiškinimų ir palaikau savivaldybių nuomonę, kad reikia sudaryti sąlygas pačioms savivaldybėms spręsti, kur ir kokiems poreikiams panaudoti šias lėšas.

DALINTIS